Allroad Tour Team   Yhteistyökumppanit   Aiemmat tapahtumat   ENGLISH DEUTSCH


Tietoa Allroad Tourista ja siihen valmistautumisesta

Allroad Tour on reittiajoa matkaenduroilla Kainuun ja Lapin alueella hyvässä seurassa. Onnistuneiden ja haastavienkin ajopäivien lisäksi keskeistä Allroad Tourilla on leppoisa leirielämä. Reissu luodaan porukalla reilussa pelimannihengessä, joten jokainen Allroad Tour on osallistujiensa näköinen.

AJAMINEN

Reitit suunnitellaan raskaille matkaenduroille, ja ne kulkevat pääosin sorapintaisilla maanteillä, metsäautoteillä, polkuteillä ja traktoriurilla. Asfalttipäällystettä vältetään niin paljon kuin mahdollista. Runkoreitti on yleensä 1500 - 2000 km pitkä, mutta käytännössä lopullinen kilometrimäärä riippuu olosuhteista ja kuskista itsestään. Pohjoinen luonto järjestää joka vuosi ajopäiviä venyttäviä yllätyksiä Allroad Tourille, joten reitti on valmis vasta sitten, kun se on ajettu läpi. Reitillä on erilaisia vaihtoehtopätkiä ja kuskien omaa reititystä helpottavia tukipisteitä, jotta jokainen pääsee ajamaan juuri itseään kiinnostavia pätkiä. Suunnistamisessa voi käyttää apunaan karttojen lisäksi GPS-paikantimia, joihin saa kaikki reitit ja pisteet leireissämme.

Kaikki käyttämämme urat luetaan yleisiksi teiksi, joten tieliikennelaki ja -asetukset ovat voimassa koko reitillä. Myös maastoliikennelaki koskee meitä, eli maastoon ei ole asiaa ilman maanomistajan lupaa. Allroad Tourilla kukaan ei revittele Lapin herkkää, hitaasti uudistuvaa luontoa pilalle.

Allroad Tourille voi ilmoittautua valmiina ryhmänä tai yksin. Kuskit ajavat kuitenkin aina ryhmissä. 

Ajomukavuuden kannalta ei ole mitään järkeä ajaa tiiviissä jonossa, mutta turvallisuuden vuoksi ryhmän on pysyttävä yhdessä. Siksi jokaisen on hyvä kerrata ryhmäajosäännöt:

RYHMÄAJON LYHYT OPPIMÄÄRÄ

Pyöräletkan eteneminen metsäautoteillä vaatii oman tekniikkansa. Kaikki eivät aja samaa vauhtia, on jätettävä pölyväliä, joku voi kaatua tai pyörään voi tulla vikaa. Näiden tilanteiden varalle on hyvä tietää muutama perussääntö.

Jonon ensimmäinen kuski voi olla ainoa, joka tietää tarkan reitin. Viimeinen kuski varmistaa, ettei kukaan jää hänen taakseen. Tässä välissä ajaessasi ei riitä, että painelet sitkeästi edelläsi ajavan perässä, vaan sinun on myös tarkkailtava takana tulevaa. Risteyksissä sinun on aina varmistettava, että perässäsi tuleva näkee, mihin suuntaan matka jatkuu, eikä tähän riitä pelkkä suditusjäljen jättäminen. Ennakoiva vilkun käyttö auttaa, mutta ellei takanasi näy ketään, odotat risteyksessä niin kauan, että seuraaja varmasti näkee sinut ja uuden ajosuunnan. Vaikka menettäisitkin kontaktin edelläsi ajavaan, on hän puolestaan seuraavassa risteyksessä varmistamassa sinun pysymisesi reitillä. Tyhjä risteys tarkoittaa matkan jatkuvan suoraan, toki tällöinkin on järkevää varmistaa tilanne näkökontaktilla.

Teoriassa tekniikka on idioottivarma, mutta käytännössä helposti muuta. Painajainen alkaa, kun tulet risteykseen ja näet jäljet hiekassa sekä vasemmalle että oikealle, mutta ketään ei näy eikä kuulu. Tällöin erämaassa ei aleta arvailemaan suuntaa, vaan lyödään pyörä parkkiin ja odotetaan, että edellä ajavat huomaavat palata takaisin. Lähtö intuition neuvomaan suuntaan voi johtaa sinut ja perässäsi tulevat eksyksiin satojen kilometrien metsäautotieverkolle. Muita verkkoja, kuten GSM, ei sitten välttämättä olekaan. Entä jos otat lipat? Silloin voi leikin sijaan olla kyse elämästä ja kuolemasta. On parempi ajatella ensin ja ennakoida tilanteet, jotka ovat ennakoitavissa. Tällöin matka sujuu isommallakin porukalla ilman sähläystä.

Allroad Tourilla ei oteta turhia riskejä, vaan turvallisuus pidetään mielessä kaiken aikaa. Liikumme syrjäseuduilla, jossa avunsaanti voi kestää tunteja. Ryhmäajosääntöjen lisäksi pyydämme miettimään myös seuraavia asioita: Ajopäivien aikana on maltettava pitää riittävästi taukoja, jokaisen täytyy pystyä tunnistamaan ja tunnustamaan tauon tarve.
Liikumme koko reissun ajan poronhoitoalueella, ja porojen lisäksi on varottava muita eläimiä sekä harvakseen liikennöidyllä tiestöllä liikkuvia paikallisia autoilijoita. Ajonopeuksiin on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota, kiirettä ei ole eikä aikaa oteta. Vaikka Allroad Tour Team organisoi reissun järjestelyitä, se ei vastaa mukana olevien toiminnasta. Viime kädessä jokainen toimii reissulla omalla vastuullaan ja huolehtii itsestään ja omaisuudestaan.


VARUSTAUTUMINEN

Allroad Tour ei vaadi erityisvarustelua pyörän tai kuskin osalta, mutta joitain seikkoja on hyvä ottaa huomioon. Lapin sää voi vaihdella laidasta laitaan, helteestä pakkaseen ja paisteesta räntäsateeseen. Kylmien ja märkien säiden varalta on muistettava varavaatteet sekä kiinnitettävä erityistä huomiota makuupussin ja makuualustan ominaisuuksiin. Hyvin nukutut yöt ovat varmin tae onnistuneelle reissulle. Myös sadeasu ja kakkoskengät leirielämää varten kannattaa varata mukaan siltä varalta, että sade yllättää ja ajoasua pitää välillä kuivatella.

Hyvät renkaat ja riittävän alhaiset rengaspaineet vaikuttavat paitsi ajomukavuuteen, myös turvallisuuteen. Allroad Tour ei ole sopiva tilaisuus renkaiden loppuunajamiseen, mutta normaaleilla hyväkuntoisilla allroad-renkailla pärjää kyllä. Vaikka varsinaisia nappularenkaita ei tarvita, monet ovat kokeneet matkanteon mukavimmaksi sellaiset alla. 

Renkaiden kunnon lisäksi kannattaa tarkistaa jarrupalojen kunto. Hiekkaisissa ja kuraisissa olosuhteissa palat joutuvat todella koville, joten rippeillä ei kannata lähteä reissuun.

Jarru- tai kytkinkahvan katkeaminen on yksi harmittavimmista syistä reissun keskeytymiselle. Huolellisesta pysäköinnistä huolimatta pyörät saattavat kaatua pehmeäpintaisilla alustoilla leireissä tai tauoilla ja sattuuhan pieniä nurinmenoja ajossakin. Kunnolliset ohjaustangon päihin kiinnittyvät rysterit suojaavat kahvojen lisäksi kuskin käsiä. Ja jos investoi varusteisiin, käsien lisäksi kannattaa ajatella jalkoja, crossisaappaat toimivat parhaiten tukena ja suojana jaloille.

Pyörien toimintasäteen on oltava n. 300 kilometriä. Monissa pyörissä on tätä pienempi tankki, joten mukaanlähtijät joutuvat miettimään ennen reissua, miten kuljettaa varapolttoainetta mukanaan. Tärinä on sitä luokkaa, että pelkällä irtoremmillä pyörään sidottua pikkukanisteria saat varautua etsimään toistuvasti pusikoista. Kannattaa rakentaa kunnollinen teline tai muu systeemi bensalönttää varten.

Jokainen huoltaa pyöränsä itse, mutta mukanamme kulkevalta huoltotiimiltä voi tarvittaessa lainata työkaluja ja pyytää neuvoa teknisissä ongelmissa. Huoltotiimillä on mukanaan myös jonkin verran renkaita, ketjuja ja muita helpoimmin vaurioituvia osia ja tarvikkeita hätäavuksi.

Kuskien ei tarvitse ottaa mukaansa ruuankeittovälineitä eikä kirveitä, lapioita tms. järeämpää tavaraa, vaan huoltotiimi huolehtii niistä.

Henkilökohtaisten varusteiden pakkaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvin lastattu pyörä on mukava ajettava, eikä kunnolla kiinnitettyjä varusteita tarvitse keräillä tienvarsilta. Kuskin perusvarustus:

- makuupussi ja makuualusta
- teltta (tai paikka jonkun muun mukaanlähtijän teltassa)
- muki, lautanen, ruokailuvälineet, juomapullo
- wc-paperia, pyyhe ym. henkilökohtaiseen hygieniaan tarvittavaa tavaraa
- varavaatetta, kakkoskengät
- renkaanpaikkaustarpeet, ilmastointiteippiä ym.
- laastaria, särkylääkettä ym. pientä ensiaputarviketta

Allroad Tourilla kulut jaetaan omakustannushintojen mukaan kaikkien mukanaolevien kesken. Yhteisiä kuluja muodostuu mm. ruokatarvikkeista, huoltoautoista ja niiden polttoaineista sekä erilaisten välineitten ja laitteiden vuokrista. Yhteistyökumppanimme osallistuvat järjestelyihin kukin oman alansa puitteissa ja mahdollistavat osaltaan reissun kustannusten pysymisen erittäin matalina.

Katso myös kuvat ja tarinat aiemmilta Allroad Toureilta

Tietoa matkaenduroista Raimo Aniaksen kotisivulla: www.finnbike.com/matkaendurot

 


Tietoa Allroad Tourista ja siihen valmistautumisesta

Tietoa reitityskilpailusta



UUTISIA:

 
Allroad Tour 2005 Puitsi:
Uusi kuvagalleria!!!

Allroadmovie Nangu:
DVD:n tilausohjeet täällä


Ota yhteyttä 
Allroad Tour Teamiin:
 
team@allroadtour.fi

© Allroad Tour Team
webmaster@allroadtour.fi

takaisin kotisivulle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

takaisin etusivulle