Tietoa Allroad Tourista ja siihen valmistautumisesta
Allroad Tour on reittiajoa matkaenduroilla
Kainuun ja Lapin alueella hyvässä seurassa. Onnistuneiden ja
haastavienkin ajopäivien lisäksi keskeistä Allroad Tourilla on
leppoisa leirielämä. Reissu luodaan porukalla reilussa
pelimannihengessä, joten jokainen Allroad Tour on osallistujiensa
näköinen.
AJAMINEN
Reitit suunnitellaan raskaille matkaenduroille, ja
ne kulkevat pääosin sorapintaisilla maanteillä,
metsäautoteillä, polkuteillä ja traktoriurilla.
Asfalttipäällystettä vältetään niin paljon kuin mahdollista.
Runkoreitti on yleensä 1500 - 2000 km pitkä, mutta käytännössä
lopullinen kilometrimäärä riippuu olosuhteista ja kuskista
itsestään. Pohjoinen luonto järjestää joka vuosi ajopäiviä
venyttäviä yllätyksiä Allroad Tourille, joten reitti on valmis
vasta sitten, kun se on ajettu läpi. Reitillä on erilaisia
vaihtoehtopätkiä ja kuskien omaa reititystä helpottavia
tukipisteitä, jotta jokainen pääsee ajamaan juuri itseään
kiinnostavia pätkiä. Suunnistamisessa voi käyttää apunaan
karttojen lisäksi GPS-paikantimia, joihin saa kaikki reitit ja
pisteet leireissämme.
Kaikki käyttämämme urat luetaan yleisiksi teiksi,
joten tieliikennelaki ja -asetukset ovat voimassa koko reitillä.
Myös maastoliikennelaki koskee meitä, eli maastoon ei ole asiaa
ilman maanomistajan lupaa. Allroad Tourilla kukaan ei revittele
Lapin herkkää, hitaasti uudistuvaa luontoa pilalle.
Allroad Tourille voi ilmoittautua valmiina ryhmänä
tai yksin. Kuskit ajavat kuitenkin aina ryhmissä.
Ajomukavuuden
kannalta ei ole mitään järkeä ajaa tiiviissä jonossa, mutta
turvallisuuden vuoksi ryhmän on pysyttävä yhdessä. Siksi
jokaisen on hyvä kerrata ryhmäajosäännöt:
RYHMÄAJON LYHYT OPPIMÄÄRÄ
Pyöräletkan eteneminen metsäautoteillä
vaatii oman tekniikkansa. Kaikki eivät aja samaa vauhtia, on jätettävä
pölyväliä, joku voi kaatua tai pyörään voi tulla vikaa. Näiden
tilanteiden varalle on hyvä tietää muutama perussääntö.
Jonon ensimmäinen kuski voi olla ainoa, joka
tietää tarkan reitin. Viimeinen kuski varmistaa, ettei kukaan jää
hänen taakseen. Tässä välissä ajaessasi ei riitä, että painelet
sitkeästi edelläsi ajavan perässä, vaan sinun on myös
tarkkailtava takana tulevaa. Risteyksissä sinun on aina
varmistettava, että perässäsi tuleva näkee, mihin suuntaan matka
jatkuu, eikä tähän riitä pelkkä suditusjäljen jättäminen.
Ennakoiva vilkun käyttö auttaa, mutta ellei takanasi näy ketään,
odotat risteyksessä niin kauan, että seuraaja varmasti näkee sinut
ja uuden ajosuunnan. Vaikka menettäisitkin kontaktin edelläsi
ajavaan, on hän puolestaan seuraavassa risteyksessä varmistamassa
sinun pysymisesi reitillä. Tyhjä risteys tarkoittaa matkan jatkuvan
suoraan, toki tällöinkin on järkevää varmistaa tilanne
näkökontaktilla.
Teoriassa tekniikka on idioottivarma, mutta
käytännössä helposti muuta. Painajainen alkaa, kun tulet
risteykseen ja näet jäljet hiekassa sekä vasemmalle että oikealle,
mutta ketään ei näy eikä kuulu. Tällöin erämaassa ei aleta
arvailemaan suuntaa, vaan lyödään pyörä parkkiin ja odotetaan,
että edellä ajavat huomaavat palata takaisin. Lähtö intuition
neuvomaan suuntaan voi johtaa sinut ja perässäsi tulevat eksyksiin
satojen kilometrien metsäautotieverkolle. Muita verkkoja, kuten GSM,
ei sitten välttämättä olekaan. Entä jos otat lipat? Silloin voi
leikin sijaan olla kyse elämästä ja kuolemasta. On parempi ajatella
ensin ja ennakoida tilanteet, jotka ovat ennakoitavissa. Tällöin
matka sujuu isommallakin porukalla ilman sähläystä.
Allroad Tourilla ei oteta turhia riskejä,
vaan turvallisuus pidetään mielessä kaiken aikaa. Liikumme
syrjäseuduilla, jossa avunsaanti voi kestää tunteja. Ryhmäajosääntöjen lisäksi pyydämme miettimään myös
seuraavia asioita: Ajopäivien aikana on maltettava pitää
riittävästi taukoja, jokaisen täytyy pystyä tunnistamaan ja
tunnustamaan tauon tarve.
Liikumme koko reissun ajan poronhoitoalueella,
ja porojen lisäksi on varottava muita eläimiä sekä harvakseen
liikennöidyllä tiestöllä liikkuvia paikallisia autoilijoita. Ajonopeuksiin on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota,
kiirettä ei ole eikä aikaa oteta. Vaikka Allroad Tour Team
organisoi reissun järjestelyitä, se ei vastaa mukana olevien
toiminnasta. Viime kädessä jokainen toimii reissulla omalla
vastuullaan ja huolehtii itsestään ja omaisuudestaan.
VARUSTAUTUMINEN
Allroad Tour ei vaadi erityisvarustelua
pyörän tai kuskin osalta, mutta joitain seikkoja on hyvä ottaa
huomioon. Lapin sää voi vaihdella laidasta laitaan, helteestä
pakkaseen ja paisteesta räntäsateeseen. Kylmien ja märkien
säiden varalta on muistettava varavaatteet sekä kiinnitettävä
erityistä huomiota makuupussin ja makuualustan ominaisuuksiin.
Hyvin nukutut yöt ovat varmin tae onnistuneelle reissulle. Myös
sadeasu ja kakkoskengät leirielämää varten kannattaa varata
mukaan siltä varalta, että sade yllättää ja ajoasua pitää
välillä kuivatella.
Hyvät renkaat ja riittävän alhaiset
rengaspaineet vaikuttavat paitsi ajomukavuuteen, myös
turvallisuuteen. Allroad Tour ei ole sopiva tilaisuus renkaiden
loppuunajamiseen, mutta normaaleilla hyväkuntoisilla
allroad-renkailla pärjää kyllä. Vaikka varsinaisia
nappularenkaita ei tarvita, monet ovat kokeneet matkanteon
mukavimmaksi sellaiset alla.
Renkaiden kunnon lisäksi kannattaa
tarkistaa jarrupalojen kunto. Hiekkaisissa ja kuraisissa
olosuhteissa palat joutuvat todella koville, joten rippeillä ei
kannata lähteä reissuun.
Jarru- tai kytkinkahvan katkeaminen on yksi
harmittavimmista syistä reissun keskeytymiselle. Huolellisesta
pysäköinnistä huolimatta pyörät saattavat kaatua
pehmeäpintaisilla alustoilla leireissä tai tauoilla ja sattuuhan
pieniä nurinmenoja ajossakin. Kunnolliset ohjaustangon päihin
kiinnittyvät rysterit suojaavat kahvojen lisäksi kuskin käsiä.
Ja jos investoi varusteisiin, käsien lisäksi kannattaa ajatella
jalkoja, crossisaappaat toimivat parhaiten tukena ja suojana
jaloille.
Pyörien toimintasäteen on
oltava n. 300 kilometriä. Monissa pyörissä on tätä pienempi
tankki, joten mukaanlähtijät joutuvat miettimään ennen reissua,
miten kuljettaa varapolttoainetta mukanaan. Tärinä on sitä
luokkaa, että pelkällä irtoremmillä pyörään sidottua
pikkukanisteria saat varautua etsimään toistuvasti pusikoista.
Kannattaa rakentaa kunnollinen teline tai muu systeemi
bensalönttää varten.
Jokainen huoltaa pyöränsä itse, mutta
mukanamme kulkevalta huoltotiimiltä voi tarvittaessa lainata
työkaluja ja pyytää neuvoa teknisissä ongelmissa.
Huoltotiimillä on mukanaan myös jonkin verran renkaita, ketjuja ja
muita helpoimmin vaurioituvia osia ja tarvikkeita hätäavuksi.
Kuskien ei tarvitse ottaa mukaansa
ruuankeittovälineitä eikä kirveitä, lapioita tms. järeämpää
tavaraa, vaan huoltotiimi huolehtii niistä.
Henkilökohtaisten varusteiden pakkaamiseen kannattaa kiinnittää
huomiota. Hyvin lastattu pyörä on mukava ajettava, eikä kunnolla
kiinnitettyjä varusteita tarvitse keräillä tienvarsilta. Kuskin
perusvarustus:
- makuupussi ja makuualusta
- teltta (tai paikka jonkun muun mukaanlähtijän teltassa)
- muki, lautanen, ruokailuvälineet, juomapullo
- wc-paperia, pyyhe ym. henkilökohtaiseen hygieniaan tarvittavaa
tavaraa
- varavaatetta, kakkoskengät
- renkaanpaikkaustarpeet, ilmastointiteippiä ym.
- laastaria, särkylääkettä ym. pientä ensiaputarviketta
Allroad Tourilla kulut jaetaan omakustannushintojen mukaan
kaikkien mukanaolevien kesken. Yhteisiä kuluja muodostuu mm.
ruokatarvikkeista, huoltoautoista ja niiden polttoaineista sekä
erilaisten välineitten ja laitteiden vuokrista.
Yhteistyökumppanimme osallistuvat järjestelyihin kukin oman alansa
puitteissa ja mahdollistavat osaltaan reissun kustannusten pysymisen
erittäin matalina.