Pekka Heikkinen. BMW R1100GS, vm –98. Starttiin mennessä ajettu 47 500 km.

Moottori

Kaksisylinterinen bokseri neliventtiilikansin, ilma-öljyjäähdytys, polttoaineen suorasuihkutus. Kesäkaudella moottoriöljynä normaalisti 10W-40 tai 15W-50. Talvireissulle laitoin 5W-40 öljyt. Polttoaineen jäänestoaineita en käyttänyt eikä mitään käyntiongelmia ollut. Pohjapanssarit jätin Helsinkiin, koska varauduin lämmittämään öljypohjaa retkikeittimellä tarvittaessa. Kylmäkäynnistykset sujuivat täysin ongelmitta eikä lämmittämistä tarvinut tehdä. Öljypohjaa suojasin solumuovilla (telttapatjaa) ajoviimaa vastaan edestäpäin. Öljynlauhdutinta en suojannut, koska maahantuojan tekninen neuvonta kertoi kierron olevan termostaattiohjatun.
 

Renkaat ja paineet

Edessä Metzeler MCE Karoo. Takana Michelin Desert. Jakeluautonastoitus ilman liimaa toimi erinomaisesti. Paras ajoalusta tiivis polkeutunut lumi ja tiekarhun urittama ja karhentama jää. Paljaalla asfaltilla hieman "liukkaampi" kuin nastaton vastaava kesällä. Kesällä normaalisti edessä 2,5 bar ja takana 2,7. Talviajossa toimi hyvin edessä 1,2 ja takana 1,5.
 

Muuta

Lievästi polykarbonaatti-levyllä korotettu alkuperäinen tuuliohjain. Tankorukkaset ja pyörän originaali kaksiasentoinen kahvalämmitys. Alpinestars Tech 6 crossisaappaat, joissa ainoastaan Rukka Thermastat-sukka. Ei villasukkaa. Saappaiden pohjan ja ohuiden nahkapohjallisten välissä päkiän ja varpaiden alla AllRight Oy:ssä myytävät moottorikelkan/-pyörän kahvalämmityselementit.
 

Saapaslämppäritekniikasta

Virta ohjaustankoon asennetusta pistokkeesta (ns. Hella-pistoke), josta piuhat haalarin sepaluksessa olevaan liittimeen. Tämä mahdollistaa pyörältä poistuttaessa johdotuksen katkaisemisen joko irroittamalla pistukan ohjaustangon pistokkeesta ja ottamalla noin 45cm johdon mukaan tai vaihtoehtoisesti liittimen avaamisen sepaluksen kohdalta. Viimeksi mainitussa vaihtoehdossa pistokkeelta haalarille tuleva johto käyttökatkaisimineen jää roikkumaan pyörään kunnes kuski taas istuu satulaan ja yhdistää "sepalusliittimen".
Haalarin sisällä johdot haarautuvat molemmille jaloille kohti pohkeiden tasalla olevia liittimiä. Johtojen paikoillaan pysyminen pukeuduttaessa ja riisuttaessa oli varmistettu kanttinauhasta haalarin vuoriin ommelluin lenkein. Haalarissa pohkeiden tasalla olevat liittimet liitetään saappaan suista ulostyöntyviin vastaaviin.
Kenkien pohjalla olevat vastuselementit olin kiinnittänyt niissä olevan liimapinnan avulla nahkapohjallisiin. Johdot tulivat jalkaholvin kohdalta säären sisäpinnalla ylös saappaiden suulle. Johtoja tai liittimiä en kiinnittänyt millään saappaisiin ja se mahdollisti pohjallisten vaivattoman poisottamisen saappaista kuivatustilanteessa ajopäivän päätteeksi.
 
 

Ari Peltola. Honda XRV750 Africa Twin, vm. -91. Ajettu 114 000 km.

Pyörästä

Renkaina Michelin T63 jakeluautonastoilla. Edessä liimatut nastat a la Jukka Rastas, takana ilman liimaa a la Jari Ourila. Rengaspaineet välillä 1,2…1,5 bar. Takarengas toimi hyvin pari tuhatta kilometriä, mutta sen jälkeen pito on huonontunut nastojen kuluttua liikaa. Eturengas on hyvässä kunnossa vielä kolmentuhannen jälkeen vaikka matkasta ainakin puolet ajettiin paljaalla asfaltilla. Vasemmanpuoleisen syylärin sekä öljynlauhduttimen peitin edestä pahvilla. Kaasuttimien neuloja nostettiin pykälällä (olisi tosin nostettu ilman talviajoakin). Moottoriöljy osasynteettinen 15W-50, jota kesälläkin käytän. Keulaöljynä synteettinen 10W. Muoviämpäristä tein pleksiin korotuspalan, joka pysyi jeesusteipillä kiinni noin viisi kilometriä, kunnes lensi helkkariin. Saa pysyäkin siellä.
 

Kuskin varustus

Rukan releet: Windstopper alusasu, fleece väliasu, R-Maxx ajopuku ilman lämpövuorta ja kaiken peittona PoroPro-haalari. Kädet pysyivät ajokunnossa lämpökahvojen ja Scott-tankorukkasten avulla ja neopreenihanskoissa käytin kylmimpinä päivinä lisäksi ohuita villasormikkaita. Saappaat Astars Vector kokoa 44,5, kun normaali kokoni on 42. Niihin mahtui kaksi paksua sukkaa, joista alimpana Lectra paristosukka. Varvasholvisssa oleva vastus lämpiää sukan varteen pujotettavalla 1,5 V paristolla 5…6 tuntia. Päätä suojasi Scottin neopreenikokomaski ja Arain DS-kypärä. Laseissa tuplalinssit toimivat talvella hyvin, eivätkä huurru haitaksi asti. Airflow-reiät teipillä umpeen. Missään vaiheessa ei tullut edes kunnolla kylmä, vaikka ajoimme yli sadan kilometrin siivuja normaaleilla matkanopeuksilla.
 

Marko Savela. BMW F650GS Dakar, vm –01. Starttiin mennessä ajettu 28 km.

Pyörästä

Renkaina Michelin T63 jakeluauton nastoilla (ilman liimaa, Jari Ourila, Motorengas, Sammatti). Rengaspaineet tippuivat matkan edetessä ja päätyivät lopulta noin yhden barin tasolle sekä edessä että takana, pyörän valmistajan suositus on 1.9 bar edessä ja 2.1 bar takana. Eturengas oli reissun jälkeen lähes uuden veroisessa kunnossa, mutta takarenkaan nastat kuluivat huomattavasti. 

Moottoriin vaihdettiin menomatkalla Kajaanissa synteettiset 0W-30 öljyt, minkä jälkeen kylmäkäynnistykset sujuivat ongelmitta. Ennen reissuun lähtöä en paljoakaan ehtinyt pyörällä ajaa, mutta huomasin kuitenkin että parinkymmenen asteen pakkasessa etujousitus ei alkuperäisillä keulaöljyillä (ilmeisesti 10W) juurikaan enää joustanut. Niinpä vaihdoin keulaan synteettiset 5W-keulaöljyt, eikä kunnon pakkasia reissun aikana sitten tullutkaan. 

Peitin puolet syyläristä pahvilla, jotta moottori lämpenisi riittävästi. Lisäksi asensin muovilevyn moottorin eteen suojaamaan moottoria ja jalkoja ajoviimalta. Pyörä toimi koko reissun moitteettomasti lukuunottamatta lievää nykimistä, joka ilmeni ajoittain  vajaalla 4000  kierroksella tasakaasulla ajettaessa. Vielä ei ole selvinnyt johtuiko nykiminen kylmästä säästä, vai onko se ruiskun "ominaisuus".
 

Kuskin varustuksesta

Thermastat- tai Windstopper-alusasu, tai molemmat, fleece-väliasu, Airpower-moottoripyöräpuku lämpövuoren kanssa tai ilman, PoroPro-haalari. Muuten varustus oli riittävä, mutta yli tunnin mittaisilla yhtämittaisilla ajorupeamilla "isoilla" teillä alkoi olla melko kylmä. Ilmeisesti olen joko helpommin palelevaa tyyppiä kuin muut reissulla olleet tai sitten Dakar suojaa viimalta huonommin kuin muiden pyörät. 

Kahvanlämmittimien ja tankorukkasten ansiosta lämpimämpinä päivinä pärjäsi hyvin neopreenihanskoilla. Ilman kylmentyessä sormet alkoivat tuntua hieman viileiltä, joten käänsin lämpökahvojen kytkimen 2-asentoon. Tällöin kahvat kuitenkin lämpenivät liian kuumaksi ja onnistuinkin polttamaan kaasukäden rakoille. Vahingosta viisastuneena siirryin käyttämään hieman paksumpia hanskoja, jolloin kahvanlämmittimien 1-asento riitti mainiosti. Ensi talveksi täytynee rakentaa portaaton tehonsäätö kahvanlämmittimiin.

Kenkinä minulla oli krossisaappaat samanlaisella lämmitysjärjestelmällä kuin Pekallakin. Alkumatkasta kantapäitä palelsi hieman, koska lämmityselementti on vain varpaiden ja päkiän kohdalla.Ongelma poistui kun kiinnitin telttapatjan suikaleen jeesusteipillä lisäeristeeksi kantapään kohdalle kengän ulkopuolelle. Päässä oli neopreenimaski, krossikypärä ja krossilasit tuplalinsseillä.
 

Timo Laaksoviita. KTM Adventure 640R, vm – 00. Starttiin mennessä ajettu 8300 km.

Pyörästä

Nestejäähdytetty yksisylinterinen 625 cm neliventtiilinen nelitahti, polttoaineen syöttö kaasuttimella. Pakoputkiston vaimennin SPES Six Days. Öljynä täyssynteettinen 10W – 40. Pyörän kanssa ei ollut käynti- eikä käynnistysongelmia. Koska pyörässä on  poljin- ja sähkökäynnistin, niin aina ennen kylmäkäynnistystä ”lämmitin” konetta pyörittämällä moottoria polkemalla, jonka jälkeen tarjosin käynnistysnappulaa. Moottorin lämpötila oli 80 km/h nopeudessa ajotietokoneen mukaan välillä  49 -  70 C  astetta eli keskimäärin n. 60 C. Jäähdytysjärjestelmän termostaatti avautuu vasta n. 70 C asteessa ja puhallin käynnistyy n. 85 C asteessa. Koska jäähdytysjärjestelmään kuuluu 2 jäähdytyskennoa, niin peitin oikeanpuoleisen pahvilla ja vasen jossa puhallin on jäi suojaamattomaksi. Omana päätelmänä moottorin käyntilämpötila oli liian alhainen, joten seuraavalla kerralla peitän molemmat kennot.
 

Renkaat

Renkaina Michelin T63 jakeluautonastoin ilman liimaa made by Jari Ourila. Renkaat ja nastoitus toimi reissun tiestöllä hyvin, niin lumisella syrjätiellä, kuin mustalla jäällä olleella asfaltilla. Rengaspaineet olivat alimmillaan 0,4 bar edessä ja 0,6 bar takana, jolloin sisuskumin venttiili alkoi osoittamaan siirtymishaluja. Vanteilla ei ollut rengaslukkoja, joten paineiden nosto 0,9 bar:iin edessä ja takana auttoi ja toimi ajossa hyvin. Normaalit kesäpaineet Adventuressa ovat 1,5 bar edessä ja 2,0 bar takana. Reissun jälkeen eturengas on hyvässä kunnossa, mutta takarenkaan nastat ovat jo voimakkaasti kuluneet.
 

Kuskin varustus

Alimpana Rukan Thermastat –alusasu, toinen kerros Rukan Windstopper –asu, kolmas kerros Rukan Fleece-asu. Tässä välissä Motocross polvi- ja kyynärsuojat. Suojien päällä Rukan AirPower –moottoripyöräpuvun irroitettava gore-tex vuori. Päällimmäisenä asuna Rukan Poro-Pro kelkkahaalari, jossa kunniamainintana erittäin hyvät heijastimet pimeällä/lumisateessa ajoon. Kahvalämmittimet, tankorukkaset ja Scottin neopreenihanskat pitivät kädet mukavan lämpiminä.

Kengät BMW:n Gore-tex Kalaharit varustettuina lämmitysjärjestelmällä a la Pekka Heikkinen. Kenkien päällä oli vedenpitävästä kankaasta ja nyljetystä Teddy-karhusta teetätetyt kenkien lämpösuojat. Jalassa ainoastaan Rukan Thermastat sukat. Kengän suojien "teho" oli erittäin hyvä, eikä minun tarvinnut käyttää sähkövastuksia edes – 27 C asteisessa pakkasessa ajetun testireissun aikana.

Päässä Rukan Windstopper suojattu kypärähuppu vahvennettuna Scottin neopreenimaskilla. Kypärä BMW:n System 4 lipalla ja ajolaseina Scottit kirkkaalla tuplalinsseillä ja muovisella puolimaskilla varustettuna. Ilman neopreenimaskia ajetulla -27C testireissulla ajoviima löysi tiensä nenänvarteen ja oli syväjäädyttää ko. värkin pysyvästi…..

Mukana oli myös kauluksellinen sähkötoiminen lämpöliivi, jota en tarvinnut vielä näin lämpimillä keleillä. Varusteet toimivat hyvin eikä kylmä päässyt yllättämään reissussa kuin vasta Immeljärvessä avannossa….
 

Muuta

KTM:n ajotietokoneen ja Magellanin GPS:n näytöt eivät toimi – 27 C pakkasessa. Lauhemmilla – 15 C keleillä toimivat, varsinkin jos GPS:n taustavalon asettaa kirkaimpaan asentoon.  
 


Takaisin