Vuokrapyörällä Allroad Tourille, onnistuuko?

Kahdella viimeisimmällä Allroad Tourilla on ollut osallistujia Israelista, josta omien pyörien tuominen Suomeen ei ole järkevää. Tiimi on auttanut israelilaisia pyörien vuokraamisessa ja vaikka sopivia pyöriä on vaikea löytää, kulkupelit on toistaiseksi onnistuttu saamaan. Pyörien etsintä aloitettiin tänä vuonna helmikuussa. Haussa oli kaksi matkaenduroa kokoluokassa 650 kuutiota. Kumpikaan kavereista ei halunnut ottaa turhia riskejä liian suurilla ja oudoilla pyörillä. Olimme varautuneet pitkään ja piinaavaan soittokierrokseen, joten ilahduimme, kun eräs jälleenmyyjä lupasi muitta mutkitta hoitaa asian. Muutaman viikon odottelun jälkeen hän tarjosi kahta sataprosenttisen varmasti saatavilla olevaa pyörää. Toinen pyöristä oli kokoluokaltaan sopiva, joten sovimme saman tien sen vuokraamisesta. 

Toukokuussa varmistimme, että sopimuksemme on edelleen voimassa ja pyörä käytettävissä. Sovimme pyörän noutoon ja vuokranmaksuun liittyvät yksityiskohdat. Allroad Tourin startin lähestyessä israelilaiset kiittelivät kovasti suomalaisten palvelualttiutta, sillä toisenkin sopivan pyörän vuokraus oli järjestynyt toisesta liikkeestä yhtä helposti ja joustavasti.

Kahta päivää ennen lähtöä soitimme jälleenmyyjälle vahvistaaksemme pyörän noutoajan. Jälleenmyyjä ilmoitti tuolloin, että kyseinen pyörä on myyty! Sanojen syömisestä tyrmistyneenä ihmettelimme, miksei asiasta ilmoitettu meille. Tähän saimme ylimielisen kommentin: "No, bisnestä ei voi estää". Meille kuitenkin tarjottiin tuliterää 1000 kuutioista matkaenduroa tilalle: saisimme kuulemma samalla hinnalla enemmän kuutioita ja kiloja.

Israelilaiset saapuivat Suomeen samoihin aikoihin. Jouduimme kertomaan heille, ettei toista pyörää enää olekaan sekä jälleenmyyjän uudesta tarjouksesta. Hetken mietittyään pojat päättivät, ettei 1000 kuutioista pyörää oteta, vaan toinen heistä tekee Allroad Tourin huoltoauton kyydissä. EI HEMMETISSÄ! Mies ei tule Israelista Suomeen tekemään moottoripyöräreissua huoltoautossa suomalaisen moottoripyöräkauppiaan kyykytyksen takia. Tällaista kuvaa emme halunneet Suomesta maailmalle välittää ja tiimin puuhamies, enduroaktivisti Pekka Heikkinen aloitti kiivaan pyöränmetsästyksen ympäri Suomea. Starttiin oli aikaa reilu vuorokausi ja tilanne alkoi näyttää toivottomalta.

Toinen pyöristä oli vuokrattu Suomisen Sepiltä Racing Bike Sidecar Oy:stä Tuusulasta ja myös sinne otettiin hädässä yhteyttä. Sepin tallissa ei toista matkaenduroa lähtövalmiina ollut, mutta kuunneltuaan hetken Pekan ja israelilaisten epätoivoa, teki Sepi päätöksen. Juuri saapunut, vielä tehtaan pahvilaatikossa oleva KTM LC4 kasataan! Samalla toista pyörää huollettiin ja Sepin vaimo juoksi kaupungilla hoitamassa pyörän tullaus- ja rekisteröintiasiat. Pohjoiseen lähtöä edeltävänä iltapäivänä israelilaisia odotti Tuusulassa kaksi kotaria, toisessa mukana suodattimet ja muut tarvikkeet ensimmäistä öljynvaihtoa varten. Sisäänajo hoituisi matkalla starttipaikalle Suomussalmelle.

Suomessa moottoripyörää vuokratessa on selvää, ettei tiettyä pyörää löydy sormia napsauttamalla. Koska vuokraajina ovat jälleenmyyjät, vuokrattavat pyörät ovat usein myös myyntipyöriä. Sopimuksia on hankala tehdä etukäteen ja usein joutuu tyytymään lupaukseen "jotain on sillä viikolla käytettävissä, mutta ei vielä tiedä mitä. Soittele sitten viikkoa ennen lähtöäsi". Tämä systeemi on kuitenkin toiminut ja lupaukset on pidetty. Olipa kyse sitten moottoripyörien tai varaosa- ja tarvikekaupasta on aina mukavampi asioida sellaisten kauppiaiden kanssa, joilla on sama intohimo moottoripyöräilyyn kuin asiakkaallakin. Kun tämän intohimon aistii, sen myös muistaa.

 Allroad Tour 2000 Guhtur