Ajoa partioissa eli 37 pyörää läpi kairojen
Tänä vuonna kokeiltu partioissa ajo osoittautui toimivaksi
tavaksi saada iso joukko hallitusti läpi reitin. Toisesta vaihtoehdosta
voi saada jonkinlaisen käsityksen, jos ajattelee 38 pyörää
100 metrin välimatkoin. Muodostuva 3,7 km pitkä jono voisi pysyä
hallinnassa hyvässä säässä äärettömän
suurella hyväalustaisella kentällä 100 % varmasti toimivilla
pyörillä, mutta käytännön olosuhteissa ei mitenkään.
Kuusi- tai seitsemänmiehisiin partioihin oli tiimiläisistä
etukäteen nimetty johtajat, jotka ajoivat ensimmäisenä vastaten
suunnistuksesta sekä tarvittaessa yhteydenpidosta muiden partioiden
johtajiin. Ensimmäisinä päivinä partiot muodostuivat
jotenkin "itsestään" ja matkan edetessä niillä oli
tapana pysyä lähes samassa kokoonpanossa. Partioiden aamustartti
porrastettiin 20-30 minuutin välein ja tapahtumista riippuen peräkkäiset
partiot kohtasivat samantien taikka sitten vasta illalla leirissä.
Partiot muodostuivat ehkä tuttujen kavereiden, samanlaisten pyörien
tai aamu-unisuuden perusteella, mutta jokainen tuntui nopeasti löytävän
niistä oman paikkansa. Parin päivän jälkeen tuntui
jo oudolta ajaa jossakin muussa ryhmässä tai vaihtaa paikkaa
jonossa, kun tutuksi tullut rekisterikilpi edessä olikin vaihtunut
toiseksi tai sivuluisut peileissä muuttuneet eleettömäksi
eteenpäin menoksi.
Olipa jono sitten kolmen, seitsemän tai neljänkymmenen pyörän
mittainen, on siinä ajaminen samojen perussääntöjen
varassa. Tärkein niistä on varmistaa, että perässä
tulija näkee joka risteyksessä mihin edeltäjä jatkaa.
Jos välimatka pyörien välillä venähtää
pitkäksi eikä näköyhteyttä ole, on seuraavaa miestä
jäätävä odottamaan kääntymispaikalle ja näin
varmistettava, että hän näkee uuden suunnan. Seuraava mies
puolestaan on hänen varmistettavanaan. Ryhmän pysymistä
yhdessä auttaa myös ahkera vilkuilu taaksepäin. Pusikon
takaa vilahtava valo jo kertoo, että mukana tullaan. Jos pitkälläkään
suoralla ei takana ketään näy, kannattaa ajaa hetki hiljempaa,
jotta kaveri saa kuroa väliä kiinni.
Rengasrikoissa tai kaatumisissa saattaa jono sitten oikeastikin katketa.
Näiden varalta on paras pysähtyä heti, kun huomaa, että
seuraajaa ei saakaan peileihinsä. Muutamaan minuuttiin ei kannata
vielä kääntyä etsimään, mutta jo viidentoista
minuutin kuluttua voi olla melko varma, että jotain on tapahtunut
ja silloin on syytä lähteä varovasti tulojälkiään
takaisin tutkimaan tilannetta. Kirjoitetaanpa sana VAROVASTI vielä
uudelleen, koska pyöränsä ylös ojasta saanut Allroad
Touristi puhkuu menohaluja ja haluaa ottaa nopeasti jonon kiinni. Jos yhtä
innokas etsijä päästelee nyt tätä kaveria mutkassa
vastaan voi ongelmia tulla entisestään. Yleensä etsijä
tapaa etsittävänsä parin kilometrin päässä
pyöränsä sähköjä roplaamasta tai rengasta
paikkaamasta yhdessä loppupartion kanssa. Tässä vaiheessa
alkavat jo jonon etummaisetkin huomata jotain ja yrittävät soittaa
partion perämiehelle, mikäli GSM-verkon alla ollaan. Ilman puhelinyhteyksiä
hekin palailevat jonkin ajan kuluttua takaisin päin viivytystä
selvittämään ja porukka onkin jälleen koossa.
Partion viimeinen mies on muita heikommassa asemassa, koska hänen
etenemistään varmistaa vain edeltävä kuljettaja. Tämäkin
on syytä tiedostaa ja toiseksi viimeisen kuljettajan tehtäviin
kuuluu tehostettu perässätulijan tarkkailu. Allroad Tourin partioissa
peräpitäjiksi halusivat yleensä jo ryhmäajoa edellisillä
Toureilla kokeneet tai ajokäytännöstä muuten perillä
olevat kuskit. Partioiden johtaminen ja samalla suunnistaminen katsottiin
parhaaksi ottaa tiimiläisten vastuulle.
Allroad Tour 2000 Guhtur
|