Allroad Tour 1998 Tuntsa
Historiaa Suomen ehkä ensimmäisen endurosafarin
tiimoilta ,
sekä siitä millainen matka oli "TUNTSA 98"
omakohtaisesti koettuna.
Elokuussa 1997 oli muuten vuosisadan lämpimin elokuu. Tai ainakin
melkein. No, ‘anyway’.
Pekka, Timo ja mie lähettiin kuiten enduro-reissulle Lappiin. Tarkemmin
sanottuna Koillis-Lapin sorataivaaseen. Sillä sitä kait se todella
on. Sallan ja Savukosken kuntien Koillis-osissa kyllä soratietä
riittää. Joku on joskus laskeskellut, että alueella on yli
3 000 km:n metsäautotieverkosto. Joten sinne eturenkaat suunnattiin
ja eiku menoks´.
Pekka ja Timo lähtivät jo perjantaina, ja mulla kun oli varvas
murtunu, sitä piti vähän vielä teippailla ja antaa
fysikaalista hoitoa. Niin minä starttasin lauantaina Suomussalmelta
poikain perään. Aurinko paistoi vasten ja oli pirullista ajaa.
Muistui mieleen isän opit "aamulla pohjoiseen ja illalla etelään,
niin ei aurinko ajoa haittaa".
Lämmintä lähtiessä oli vielä pitkälti
toistakymmentä astetta. Aurinko kuiten laskee elokuussa napapiirin
läheisyydessä nopeasti. Ilta viilenee jo. Kuusamossa lisää
poltinta ja baanalle. Kello lähestyi puoltayötä. Jätkät
varmaan jo nukkuu - ajattelin. Pojat nimittäin ootteli minua Kelloselässä,
joka on pieni kylä Sallasta n. 20 km pohjoiseen.
Ruka-tunturin kohdalla piti jo lisätä kampetta päälle
- kävi käsiin kylmä. Matka jatkuu. Poroja tiellä 30-50
kpl. Taitaa kiima- eli rykimäaika lähestyä, kun ovat noin
tokkaantuneet. Pientareelta ohi ja eteenpäin.
Rukalta jonkin matkaa pohjoiseen tulee kyltti, joka ohjaa Sallaan. Sinne
kääntyy myös minun matkani. Puolen tunnin päästä
saavutan Hautajärven kylän. Pieni Itä-Lapin taajama, jota
partisaanit sota-aikana pöllyttivät surullisella tavalla. Katselin
vasemmalle panssariesteisiin kait liian kauan, kun T-risteys ampui kohti
liian kovalla vauhdilla. Jarrua, jarrua ja hups - takakiekko pyrkii rinnalle.
Mitä hel... Tie on jäässä. Pakkasta sarvessa olevan
mittarin mukaan -40C. Huh. Enemmän tuuria kuin taitoa.
Susna pysyy pystyssä ja etunen on kohti Sallaa. Pakkanen eli elokuun
halla vaihtelee Hautajärvi - Salla välillä 0 - -50C.
Ei muita kulkijoita. Pätkä tietyötä ja sitten Sallan
kirkonkylä klo 23.20 sunnuntaita vasten yöllä. Reipas ‘karvaralli’
käynnissä kylän raitilla.
Kas’ Äteritsiputeritsipuolilautatsibaarikin on vielä auki.
Niin se on tuon baarin nimi äkkinäiselle outo. Mie onneksi sen
jo tiesin, muuten ois ollu toiset ‘lipat’ lähellä nimeä
ihmetellessä. Ajan läpi kylän. Kaikki älyllinen toiminta
lakkaa heti. Prätkä - yöllä - pakkasessa - täällä
jne. Se kait karvarallaajien mieltä kummastuttaa, pakkasta kun on.
Vielä parikyt’ kilsaa ja Kelloselkään, jossa Pekka ja
Timppa jo oottelevat. Jälleennäkemisen riemuako? No, ainakin
mun osalta. Pääsenhän vihdoin oikomaan koipia ja sisälle
LÄMPIMÄÄN. Sunnuntai-aamu valkenee kuulaana ja kirkkaana
pakkasyön jälkeen. Luonto on jotenkin puhdistanut turkkinsa.
Väriä piisaa vaikkakin varsinainen ruska antaa vielä odottaa
itseään.
Puuroa vatsaan, kahvit ja taipaleelle. On ihmeen lämmintä
ja aurinko paistaa. Kotalan kylästä käännytään
kohti Naruskaa ja Tuntsaa. Hiekkatiet alkaa. Hanaa... Naruskalle johtaa
hyväkuntoinen, lähes tylsä soratie. Naruskan kylän
jälkeen tie kapenee ja ehkä huononeekin hieman. Sehän enduro-kuskille
sopii se. Naruskajärvelle leiri pystyyn. Huomenna on Tumman Tuntsan
vuoro. Tuntsan, joka paloi 60-luvun alkupuolella tosi perusteellisesti.
Oli suuret nokisavotat. Sinne siis. Huomenna.
Aamupala. "Katos ville pirua" mitähän se yläkerran Ukko
meinaa. Ei pakkasta viime yönä. Aurinko paistaa täydeltä
terältä ja lämmintä on. No, meillehän se kyllä
passaa. Matkaa Tuntsalle n. 90 km hiekkatietä, joka koko ajan huononee.
Tunti. Toinen satulassa... tauko... Huh, hellettä ja pölyä.
Varsinkin hännillä ajava Pekka on kuin Ulvova Mylläri. Ajopuvun
väriä ei kannata arvuutella, jos ei sitä tietäisi.
Vihdoin Tuntsa! Ilma väreilee loppukesän lämmössä
ja Hiipinä-tunturit Venäjän puolella sen kuin lumivaipassaan
loistavat. Aistimme Tuntsan ja luonnon avaruuden siinä tauon aikana.
Illaksi Naruskajärven leiriin ja saunaan. Päivän pölyt
oli huuhdottu, sauna-oluet juotu. Juttu kääntyi päivän
kokemuksiin ja ajonautintoon. Joku heitti ilmaan ajatuksen - entäpä
jos ensi suvena enemmän pyöriä - huoltoauto - iso teltta
jne. Ajatus jäi itämään.
Poispäin ajeltiin Tulppion - Kemihaaran - Savukosken - Kemijärven
ja Posion kautta kypärä täynnä kokemuksia, elämyksiä,
pölyä ja ajatuksia. Taustalla haave - ehkäpä ensi kesänä
taas. Entäpä, jos suuremmalla porukalla.
Talvi - pitkä tuli, oli ja meni. Toukokuussa Pekka tuli "huonekaluksi"
meille - lähes kolme viikkoa lomaa ja uusi 1100:n Bemari. Ajatusta
Lapin Enduro-turneesta kehiteltiin. Saunottiin ja kirottiin kevään
kylmyyttä ja lumisateita.
Käytiinpä n. 300 km:n tutustumislenkkikin lumen ja loskan
seassa aina Posion rajoilla asti ja laitettiin ilmoitus lehteen Enduro-safarikokeilusta.
Kuusi päivää pyörän selässä ei joka
hemmolta onnistu. Tulenee sitä joku ´hullu´ mukaan - me
kolme lähetään ainakin. Liekö suuruudenhulluutta, mutta
internet asialle myös.
Oli siis toukokuu. Huoltoauton kuskikin oli jo alustavasti puhuttu ympäri.
Käytiin autolla osa reitistä läpi. Kaltion Kalervo eli Kassu
oli vielä kahden vaiheilla - lähteäkö Tenolle kalaan
vai Enduro-reissulle huoltohommiin? Teno tieten kiinnosti miestä,
vaan Koillis-Lappi vei vihdoin voiton. Saatiinpa kylkiäisinä
matkalle mukaan mekaanikoksi Kimmo Karttimo ja ikivanha sekä tosi
ruma "Nissan Urvan Bator", kuitenkin teknisesti hyvä, kuten herra
itse asian ilmaisi. Reissu alkoi siis hahmottua ja palaset loksahdella
kohdalleen. Turnee tehtäisiin ja huolto tulisi pelaamaan.
Ensi-ilmoittautuminen tapahtui netin kautta. A. Peltola oli surffaillu
netissä ja keksiny meidän ilmoituksen. Alan lehtiä lukeneet
ottivat yhteyttä. Alkoi kiireinen valmistelu. Tiedettiin olevamme
jonkinasteisia alan pioneereja Suomessa. Se lämmitti mieltä ja
riitti meille. Mitään osanottomaksua ei laitettu. Ajateltiin,
jos artisti tulee mukaan, niin artisti maksaa omat kulunsa: ruuan, polttoaineet
ja saunan. Se me luvattiin ja sen myös jokainen sai ja ihan omakustannushintaan
ilman mitään Lapin lisiä.
Kokoontuminen
oli elokuun alussa -98 Suomussalmen Shell-huoltamolla. Paikallinen yrittäjä
sponsoroi reissua antamalla trailerin ja polttoainesäiliön veloituksetta
käyttöömme. Munkkikahvit aamusella kuului myös tukiaisiin.
Paikallislehti Ylä-Kainuun toimittajan haastattelujen jälkeen
olimme valmiit koitokseen. Ensimmäinen päivä ja edessä
liki 400 km metsäautotietä. Ja eiku menoks.
Reittimme polveili Suomussalmen, Taivalkosken, Posion ja Sallan kuntien
alueella kohti ensietappia, Samperin-Savottaa Savukoskella. Harvinaista
kyllä sateiselle kesälle -98 - aurinko paistoi nyt motoristin
lasiin varsin voimallisesti ajaessamme Posiolla. Livojärven luonnonkauniilla
järvikannaksella kahviteltiin ja levättiin - olihan 200 km sorabaanaa
takanapäin. Porukka alkoi hitsaantua yhteen ja huumorikin sai sijansa.
Posiolla lisää löböä tankkiin ja tosi hommiin.
Ensimmäinen Enduro-baana löytyi Suommu-tunturin takaa Räisälästä.
Parikytkilsaa soraa-rapaa-kuraa ja tietysti POROJA. Onneksi älysivät
väistää meitä. Suommu-tunturilla n. 10 min tauko nurtsilla
löhöillen ja subaa repien. Sitten ajo jatkui Kursun kautta kohti
Savukoskea. Varvikko - Vitikko -nimisiä kylttejä. Pahkakumpu
ja puhelias paikallinen pikkupoika. Kyseli kaikenlaista ja me samoin. Onko
siskoa? On. Hyvänkin näkönen? Joku heittää. Ei
- kuulemma sellanen finninaama. Nuorimies lähettää seitsemän
pyörän plutoonan matkaan hienosti komennolla: "Hyvät herrat,
käynnistäkää koneet 1, 2, 3, aja." Juoksee mukana ja
vilkuttaa pyöräletkalle. Poika on persoona, luonnonlapsi - ajattelen.
Ahvenselän ja Kumnitsoivan (=pieni, 364 m korkea tunturi) tienoilla
alkaa taivas tummeta ja on vielä 30 km ekaan yöpaikkaan. Välillä
on tosi huonoa tietä, sillä sortunut siltarumpu pistää
jarrut koetukselle. Selvittiin kuitenkin naarmuitta. "Utsjoen" ja Kemijoen
risteyksessä alkaa vettä sataa kaatamalla - matkaa jäljellä
kymppi. Kastutaan. No, ei se haittaa, sillä perillä Samperin
Savotassa odottaa iso, lämmin teltta ja sauna.
Eka
päivä on pulkassa ja saunaan.... sadekkin hellittää.
Teltan lämpimässä kertaillaan päivän booreja ja
manaillaan poroja. Teltta on niin iso, että parikymmentä sälliä
mahtuisi ihan hyvin yöpymään. Eipä tiennyt ‘respan’
tyttö, millaiselle beduiiniteltalle paikan möi. Ois nimittäin
voinu hinta kohota nelinkertaiseksi - semmonen hotelli meillä oli.
Päivä oli ihan kiva. 380 km takana ja asfaltilla ei juuri
tarttennu persettään puuduttaa. Tosin ei nuo sorapätkät
mitään tosi EK:ta olleet, mutta olihan vaihtelua, eikä kukaan
muu porukasta ko mie olleet niitä aiemmin ajellu. Hyvin nukutun yön
jälkeen aamupalalle. Kassu oli jo puurot keittäny, kun porukka
konkoili "tulille". Kaurapuuroa sisuksiin, teltta kasaan ja kaminan nuohous.
Heti kun huoltoautot saatiin pakattua, oli plutoona valmis uusiin koitoksiin.
Tarkoituksena oli ajaa noin 200-250 km. Oli maanantai ja viimeinen mahdollisuus
hoidella raha-asiat kuntoon. Kässiä pitää aina olla
mukana. Osa porukasta keskusteli neiti pankkiautomaatin kanssa muiden odotellessa.
Aurinkokin paistoi Savukosken pieneen taajamaan, kun lähdemme työntelemään
kohti Martin kylää, johon olemme sopineet Kassun ja Kimmon kanssa
treffit. Martissa tankataan pyörät trailerilla olevasta säiliöstä
sekä sovitaan, minne Kassu ja Kimmo pystyttävät leirin,
sillä tiemme eroavat lopuksi päivää. Tankkaus oli hoidettu
niin, että mukana kulkeva bensa oli Shell-Suomussalmen ja jokainen
merkkasi tankkaamansa litrat vihkoon ja hoiti maksun Jarille (Martikainen)
retken päätyttyä. Hieno homma. Ei tarvinnut pennejä
läträtä pitkin matkaa, vaan saattoi keskittyä olennaiseen
- AJAMISEEN. Huollolle toivotettiin turvallista matkaa ja eturenkaat kohti
Kairijokea. (Kairiweriä). Vaihtelevaa metsäautotietä edessä,
matka joutui. Käärme. Kyitäkin on näin pohjoisessa.
Joku oli ajanut autolla matelijan yli.
Kairijoella juodaan kahvit ja pistetään kortit kotiin terveisiksi
ja suunnataan kohti Lokan kylää ja tekoaltaan eteläpäätä.
Aletaan olla niin sanotusti varsinaisella toiminta-alueella. Lokan mahtava
tekoallas velloo vaahtopäinä. Nattasen tunturit näkyvät
vastarannalla. Ovat juuri nimensä veroiset, niinkuin naisen rinnat.
Tauon jälkeen jatkamme kohti pohjoista ja Pihtijokea. Tie puikkoilee
kahden kunnan alueella, Sodankylän ja Savukosken erämaissa. Pihtijoen
rantatiellä on sitten jo totiset paikat. Kura ja rapa lentää.
Pyöriä työnnetään ja hiki virtaa. Tätä
hauskaa tänne tultiin hakemaankin. Jyrki saa Bemarin kurasuihkun päällensä
ja kiittelee kauhian paljon. Alkaahan se Naantalin miehen pyörä
saada tulikasteensa - kuski samoin. Parakkaojan silta on sortunut, joten
yli ei päästä. Harmi, sillä nyt täytyy poiketa
alkuperäisestä suunnitelmasta. No, vaihtoehtoja kyllä piisaa.
Läpi liejukon takaisin paremmalle tielle ja Muotkattiaavan eteläpuoleiselle
uralle. Tosi mahtava pätkä löytyy täältäkin.
Hieno hiesu lentää ja päätän kokeilla. Suitsan
potkuja tosissani. Sora lentää ja artisti nauttii. Tykitän
hullunlailla. Kaikki irti koneesta. Tiukka vasen ja voi helv... tie on
veden vallassa. Käännös jarrulla ja kapula kaakkoon, muuta
ei ollut tehtävissä. Pyörä ampaisee keula pystyssä
rapakon yli. Syvä, hiton syvä ajoboori, sillä silta oli
sortunut. Suitsa yskähtää, ei kuitenkaan sammu ja yli ollaan.
Olipahan mahtilipat lähellä. Yritän varottaa takanatulijaa,
vaan enpä ehdi ja ‘Savi-Marko’ lennättää vettä.
Yli kuitenkin ehjänä, samoin siitä työntää
koko porukka. Niinpä niin. Hulluja ja humalaisiahan se luojakin varjelee.
Selvinpäin kun ollaan, niin vaihtoehdot ovat vähissä - hulluja
siis.
Puolen tunnin päästä onkin sitten taas edessä vesistön
ylitys. Muotkajoen latvoilla kapea mutta syvä puro ja sortunu silta.
Ajamalla hankala, jopa mahdoton ylittää. Vierestä viedään.
Äijät apuun, käsiä pyörään kiinni, kura
lentää ja yli tullaan. Hiki valuu. Joku kurkkii Twinin alle ja
ihailee pyörän kuraisuutta. Jängällä isoja herkullisia
hilloja, joita syödään pahimpaan nälkään,
sillä onhan jo iltapäivä pitkällä ja aamupalasta
aikaa pitkä tovi. Tie paranee, joten päätetään
käydä Niekkatunturissa
maisemia ihailemassa. Keli ei ole ihan paras mahdollinen, mutta näkyy
sentään Korvatunturi ja Saariselät - eikä sada vettä.
Niekasta ajetaan Ruuvaojalle, josta päästään Kemijoen
yli sen itäpuolelle. Lattunassa on Samperin patsas. En jaksa enään
pysähtyä, vaan tykitän keulilla eteenpäin. Kyllä
pojat osaa ajaa ja perässä pysyvät. Viimeisiä pöly
haittaa jo siinä määrin, että jättävät
hajurakoa. Kuttusojalta tie kapenee ja maa-aines muuttuu taas. On pehmeätä
hiekkaa alla. Piruko se minuun iski, en tiiä. Kaikki peliin ja konemestarille
käsky "täysillä eteen". Ohuessa männikössä
syöksyn Kemijoen rantatietä eteenpäin. Kaasukahva tuntuu
olevan vähän löysä, täytyypä kiriä ruuvit
tauolla. Hyppyristä ilmaan ja silloin näen huoltoauton vasemmalla.
Servot pohjaan. Etujarru ei irrota. Pyörä linkkuun ja artisti
lentää. Lipat. Kypärän sisällä on hiekkaa
enemmän, kun tiellä. Kassu - pojat, nostakaa pyörä!
Kokeilen heti konetta, joka lähtee hyvin käyntiin. Luutkin on
vissiin ehjät. Selvisin vähällä. Peili irti sekä
oikea takavilkku palasina, etujarrukahva vääntyny, jokunen naarmu
rystereissä ja lampun sivussa, jes. Hulluja Luoja suojelee. Syömään
ja tauolle. Mukava päivä takana - on koettu kaikenlaista. Ja
jos lipat piti ottaa, niin ne kyllä otettiin oikeassa paikassa ja
oikeaan aikaan. Rannetta särkee, mutta Burana auttaa. Syömään
Kassun tekemää hiton hyvää makkarasoppaa. Huomenna
on kolmas ajopäivä.
Kolmas päivä valkeni pilvipoutaisena. Aurinkokin näytteli
itseään. Kemijoki soljui leirin alapuolella ja aamupesuun on
tarjolla viileätä jokivettä vähintäänkin
riittävästi. Saahan joki vetensä kolmesta eri alkuhaarasta
ja on näin ollen tällä kohtaa jo ylitsekahlaamaton virta.
Aamutoimet hoituu jo rutiinilla. Syödään taas mainio aamupala
kenttäolosuhteissa. Valtava telttakin taittuu kokoon lähes sotilasmalliin.
Autot lastataan ja pyörät tankataan, sillä huolto ajelee
jälleen eri teitä. Edessämme on autolla läpiajamaton
Kemijoen rantatie, joka on aikanaan tehty Kemihaaran vartion huoltotieksi.
Ilman ojia tai erikseen ajettuja pintamaita oleva, lähes olematon
kärrytie, joka seurailee mutkittelevaa jokea kanervanummien läpi
kohti Kemihaaran eräkeskusta ja UKK-kansallispuiston eteläreunaa.
Tie
on ollut autolla ajettavissa, vaan eipä ole enää. Me ei
tosin revitty tiepahaista perunavaoille, vaan läpiajon estää
Uuraojan silta, joka on kevättulvien paineessa antanut periksi ja
siirtynyt sijansa sivuun. Paniikkijarrutusten jälkeen, kun pulssi
on laskenut alle 160:n ja alkaa taas älyllinenkin kapasiteetti toimia.
Otamme lihasvoiman avuksi ja yhteispelillä rahtaamme pyörät,
siltaa hyväksi käyttäen, puropahasen yli. Ajamaton paikka,
jos yksin oltiin, vaan onneksi kanssamotoristiin voi aina luottaa. Pytyt
kuumiksi ja baanalle vaan. Tiukkoja mutkia, lähes 90 º:een kurveja
löytyy loppupätkältä. Viimeisenä ajava saa aistia
mahtavia - oho - hups -tilanteita jarrutus- ja kiihdytysjälkineen.
Yksimukisten harvat potkasut näkyvät mutkan jälkeen selvinä
kuopaisuina pehmeässä hiekassa. Eipä tartte risteyksissä
olla opasteita, näkee kyllä helposti, mihin suuntaan "paksut
Endurot" ovat menneet.
Kaikki hyvä loppuu aikanaan, niin myös Kemijoen rantatiekin.
Saavumme Eräkeskukseen. Lukuisat koirat ottavat meidät haukullaan
vastaan. Niin on kuin kotiin menisi, joku tuumaa ja nauraa päälle.
Juodaan kahvit. Harmi, ettei Ripaojan Esko ole itse paikalla. Lääkäri,
persoona ja ‘erämaahotellin’ pomo on mennyt asioilleen maalikyliin.
Taukoillaan pihanurmella ja katsellaan Kemijoen kolmea alkuhaaraa. Kalojakin
näkyy sillan alusen varjoissa. Ajamme kohti Tulppion Tiskoa ja tummaa
tuntsaa. Tanssivan virran suuntaisesti kääntyy etupyörä.
Tulppiossa hämmästellään veturia, jollaisilla ennen
sotia on ajettu puita näistä kairoista etelän sahoille ja
tehtaille. Pitkä on puun matka maailmalle aikoinaan ollut ja monivaiheinenkin.
Soklin kaivoksen maastot kummaksuttaa ja ihastuttaakin. Outoa on kivikkoisen
maiseman vastapainoksi nähdä koivikkoa ja katajavuotsoa silmänkantamattomiin.
Liekkö Pohjois-Irlannin nummet tällaisia, mene ja tiedä.
Pitänee joku kesä käydä katsomassa.
Soklin jälkeen ajellaan tylsiä suoria teitä kohti Naruskaa
ja kaukaisinta tavoitetta tällä retkellä. Tuntsa ja mittaamattomat
paloaukeat odottavat "ottajaansa". Kolmas yö vietetään Naruskajärven
rannalla. Parasta lienee sauna päivän päätteeksi. Päivä
sinänsä oli onnistunut. Mukaan mahtuu hieman historiaa, eikä
taivaalta tullut vettä ja aurinkokin näyttäytyi. Matkaa
kertyi parisataa kilsaa ja
kaikki siitä hiekalla. Ilta kului saunoen ja nuotiolla istuen. Pyörät
toimivat moitteitta ja niinpä huoltomiestä ei juuri tarvinnu
iltasella häiritä. Ei edes yhtä rengasrikkoa saatu aikaiseksi.
Eipä sillä, että mitään ikävyyksiä olisi
kaivattukaan. Tännehän oli lähdetty nauttimaan ja viihtymään.
Aamutoimet Naruskalla hoituivat jo rutiinilla. Leiri kokoon ja taipaleelle
kohti ääreviä olosuhteita. Leiri siirtyy viimeiseen etappiinsa,
jossa ollaan kaksi yötä Tuntsajoen tanssivan virran rannalla.
Tuntsan tunturierämaa on äärevien olosuhteidensa vuoksi
näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka. Tuntsan erämaalla on
ollut kova kohtalo vuosisataisessa lähihistoriassa. Osa siitä
jouduttiin luovuttamaan Venäjälle sodan loputtua, jolloin erämaa
pieneni Suomen puolella oleellisesti. Sitten vuonna 1960 raivosi Pohjois-Euroopan
tuhoisin matsäpalo Tuntsan kairassa polttaen yksin Suomen puoleista
maastoa ja metsää liki 20 000 hentaaria. Lisäksi Venäjän
puolella riehuneet palot polttivat siellä tehdyn arvion mukaan n.
100 000 ha. Palot saivat alkunsa salamasta, joka iski tunturiin sytyttäen
kuivan maan ja metsän. Paloaukeat hakattiin 1965-1975 välisenä
aikana. Tuntsalla oli v. 1965 Euroopan suurin yhtenäinen metsäsavotta.
"Nokisavotassa" oli parhaillaan töissä yli 1000 miestä.
Savotan peruja on alueen laaja metsäautotieverkosto. Erinäisiä
ajouria on tietämäni mukaan kolmisen tuhatta kilometriä.
Suuntasimme ‘enskamme’ kohti tunturierämaata. Alueen joet laskevat
vetensä kolmeen eri mereen. Korkein tunturi on Sorsatunturi (629 m).
Tuntsajoen laakso on taasen seudun alavinta. Alin
kohta on vain 260 m merenpinnasta. Pyörän selässä ei
juuri tunne moisia korkeuseroja. Varsinkaan, kun prätkä ei ole
kuormattu. Tulee tunne, että ajetaan lähes tasaisella maalla,
vaikka ympärillä on mahtavat maisemat. Maaston avaruus ja puuston
mataluuskin vähän hämää kuskin silmää.
Koko reissun aikana ei montakaan ajoneuvoa tullut vastaan. Erämaa
on hiljainen. Vain Enduro-letkan ukkosta muistuttava jyly rikkoo sen rauhaa
ohimenevästi. Paputunturi ja rajavyöhykkeen takaraja saavutetaan
vihdoin iltapäivän autereessa. Koko Venäjänpuoleinen,
palanut laakso levittäytyy ylhäältä katsoen lähes
jalkatappiemme alle. Olemme vihdoin päätepisteessä, koillisimmassa
kolkassa matkaamme.
Hiipinätunturin rinteellä olevat lumipälvet näkyvät
juuri ja juuri "leikkikalukiikarillani". Päätän ensi vuonna
ottaanmukaan kunnon kiikarin, jotta voidaan ihailla maisemia. Tosin ilmakaan
ei ole oikein selkeä. Pilvet roikkuvat alhaalla ja vesikuurojakin
näyttää tulevan naapurimaan puolella. Viereisen Sauoivan
huippukin (614 m) on tyystin pilvien verhoama. Rajavyöhykelupia kun
ei ole niin vyöhykkeelle ei tietenkään päästä.
Niinpä pyörät ympäri ja Tuntsajoen laaksoon leiriä
pystyttämään, jonne matkaa n. 40 km. Ajoa tälle päivälle
ei hirmuisesti kerry, ehkä noin 160 km. Tosin tiestön kunto oli
paikoin niin heikko ja kivikkoinen, että aikaa meni mutkineen ja taukoineen
lähes koko päivä. Leiripaikka osoittautuu ihanteelliseksi.
Metsähallituksen rakentama laavu jokivarressa Tuntsanpirtiltä
pari kilometriä rajalle päin vievän tien varressa. On jäljistä
päätellen ollut kalamiesten suosiossa. Autolla pääsee
ihan laavun viereen, joten tavaroita ei tarvitse roudailla kauas ajoneuvoista.
Kassu aloittaa kokin hommat ja muilla riittää työsarkaa
"lääkintäteltan" pystytyksessä. Tanner on pirun kova.
Näkyypi olleen aikoinaan savottakämppä samassa jokimutkassa,
joten lienee silloin jo aloitettu kivikkokankaan tiivistäminen tukkijätkien
toimesta. Vihdoin kuitenkin saadaan teltan tukikepit ja narujen kiinnitysvaajat
taottua kivikovaan tantereeseen. Kaminaan vielä tulet ja koti on valmis.
Illaksi käyn tilaamassa Tuntsan pubilta saunan. Sillä reissua
suunniteltaessa oli lähtökohtana sauna lähes joka illalle.
Tosin tuosta suunnitelmasta luovuttiin parina iltana lähinnä
ilmojen haltijan suosiessa safariamme. Tuntsan sauna oli miellyttävä
kokemus. Löylyt oli makoisat. Vesi joessa vaan niin pirun kylmää,
että uimatta jäi jopa P. Salovaaralla, joka sentään
Naruskajärvessä moisen manööverin suoritti. Iho saunapuhtaana
sekä vatsa täynnä Kassun tekemää lihasoppaa vietettiin
hämyinen ilta Tanssivan tuntsan rannalla, kosken kohistessa taustalla.
Iltapalaksi oli vielä muurinpohjalettuja ja olutta.
Liekö lettujen ansiota, mene ja tiedä, mutta seuraavana aamuna
kaikki nukkuivat tosi pitkään. Toisaalta tämä viides
päivä oli jo ennakkoon päätetty viettää varsin
verkkaisesti. Pääsääntöisesti vain oleillen. Pakollista
siirtymätaivaltakaan kun ei ollut, vaan tuota kosken huminaa kuunneltaisiin
vielä huomiseen. Peltolan Ape, joka oli manannut ja tuskaillut koko
alkutaipaleen kameransa toimintaa tai paremminkin toimimattomuutta, pakkasi
reppunsa ja häipyi joen taakse lähitunturiin ottamaan niinsanotusti
mittaa erämaan äärevyydestä. Kumpi lie voiton vienyt,
vaan melko myöhään iltasella poika leiriin palaili. Mekaanikon
leipätyö kutsui ja niinpä Kimmo Karttimo starttasi päivän
päälle kohti Suomussalmea ja edelleen pääkaupunkiseutua.
Jättäen näin ollen meidät ‘oman onnemme nojaan’. Neljä
osakasta jäi muuten vaan päiväksi kuuntelemaan kosken kohinaa.
Salovaaran Pasi ja allekirjoittanut polkaisivat pyörät tulille
ja takaisin kohti eilisiä tienpäitä, tunturiylänköjä
ja Papuoivaa, josta toivoimme näkevämme Venäjän puoleiset
mahtavat tunturit. Vaelsimmekin Sauoivanmurustalla päivän mittaan
muutaman tunnin lenkin. Mutta samanlaisen "upeton" peitossa lepäsi
rajantakainen maisema, kuin edellisenäkin päivänä.
Jänesvittikoiden kohdalla pyörien ääntä säikähti
iso ukkometso, joka liiteli tien yli aivan edestämme. Illaksi palailtiin
perusleiriin. Itsekseni mietin, että kylläpä ruumiillinen
liikunta teki välillä hyvää monen päivän
pyörällä ajon päälle.
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Niin myös kuudenpäivän
Enduro-safari (Tuntsa -98). Aamupalaksi eilistä makkarakeittoa. Joku
herroista piti moista ruokavalintaa ehkä hieman raskaana. Mutta mitään
ei heitetä hukkaan - lienee ollut mainion kokkimme motto, sillä
ruokailukustannukset olivat moiselta reissulta mielestäni vähintäänkin
kohtuulliset.
Leiri
traileriin, menovettä tankkeihin ja taipaleelle. Taakse jäi Tuntsa,
Naruska, Kotala, Salla, Kuusamo ja illaksi Suomussalmelle. 360 km ja aika
uskollisesti pääteitä vältellen. Viimeisen päivän
kohokohta lienee ollut Sallan kirkonkylän läpiajo. Siellä
ihmisiä oli tien varrella, kuin pipoa konsanaan. Tuntui mahtavalta
ajaa sellaisen "ihmispaljouden" keskellä läpi pienen kirkonkylän.
Eiväthän sallalaiset juuri meitä varten olleet kadun varteen
kokoontuneet - sekin asia meille selvisi. Suoritettiin vaan sellainen kenraaliharjoitus
sotilaspoliiseille ja muille viskaaleille. Sillä meidän mentyä
ohi, kadut varmasti suljettiin liikenteeltä ja Lapin Rajavartioston
alokkaat suorittivat varsinaisen manööverin eli ohimarssin. Rajavartioston
alokkaat olivat juuri vannoneet sotilasvalansa ja saaneet rajajääkärin
arvon. Ajoitus ei olisi voinut paremmin meille sopia ja näkiväthän
sallalaisetkin komean Enduro-safarin lähes kokonaisuudessaan. Puuttui
vain yksi pyörä ja huoltoauto, Nissan Urvan Bator, jotka jo aiemmin
olivat työesteiden takia meidän miellyttävän seuramme
joutuneet jättämään. Päivän aikana katseltiin
vielä maisemia Sallan Pyhätunturin laelta, jonne johtaa mutkitteleva
ja varsin jyrkkä huoltotie. Peltolan Apen Twini löi sutia, niin
että mieheltä meinas jäädä tunturinlaki näkemättä.
Sata kilsaa myöhemmin oltiinkin jo Rukan huipulla ja maisemat mitä
hulppeimmat. Kuusamossa otettiin vähän hiukapalaa eli tankattiin
kuskit ja Murtovaaran kautta ajeltiin Hossaan. Jatkonsalmen mutkitteleva
tienpätkä sai kaikilta kuskeilta ansaitsemansa kiitokset. Harmi,
että kello oli jo niin paljon, että Hossan hienoihin maisemiin
voitiin tutustua vain pikimmiten, sillä matkaa "maaliin" Suomussalmen
Shellille oli vielä reilut sata kilsaa. Sadekkin meitä saatteli
vielä retkemme loppuosalla. Kuuden päivän aikana oli jo
toinen sadekuuro niskassamme.
Yhtäkaikki ja yhteenveto. Polttoaineet maksettiin ja majoitukseen.
Kuusi yhteistä ajopäivää takana. Kilometrejä vähän
kuskista riippuen 1300 - 1600 plus siirtymiset Suomussalmelle. Porukasta
aisti väsymyksen ja luulen, vai kuvittelinko vain, myös tyytyväisyyden.
Reissu onnistui hyvin. Huolto ja pyörät pelasi loistavasti. Solmittiin
uusia tuttavuuksia ja ennen kaikkea oli tehty jotain sellaista, mitä
Suomessa ei liene ennen Enduro-kalustolla tehty - eräänlainen
kokoontumisajoretki, 6 päivää ja silleen.
Tätä kirjaillessa on jo lumi maassa ja pyörä talviteloilla.
Vaan odotan innolla elokuuta -99 ja sen toista viikkoa. Sillä silloin,
jos luoja suo ja viskaalit sallii eli meikäpojassa henki pihisee.
Järjestetään ALLROAD-TOUR 99 Kairi. Ajetaan eri reittiä,
vaan Tuntsa - Tanssiva virta pitää nähdä ja kokea nimenomaan
Enduron selästä.Kiitokseni osallistujille ja eritoten erinomaisesti
toimineelle huollolle, Kalervo Kaltiolle ja Kimmo Karttimolle. Kesällä
-99 tavataan.
Suomussalmella 20.12.1998
Kimmo Neuvonen
Allroad Tour kotisivulle
|